Bezoek abdij St. Benedictusberg te Mamelis.

Als opening van het seizoen 2011/2012 bezocht Heemkundevereniging Nederweert abdij St. Benedictusberg te Mamelis.

Tekst: L. Vossen- Creemers; Foto’s: T. Geuns

De belangstelling voor deze excursie was groot.

Op zondag 11 september om 11.45 uur vertrokken 65 deelnemers naar Mamelis.

Onderweg werden we door de voorzitter al een beetje voorbereid  op de komende excursie.

In Mamelis aangekomen werden we door Frater Lambertus Moonen, een oud Nederweerter dorpsgenoot, welkom geheten in het klooster St Benedictusberg.

Allereerst bezochten we de door Dom Hans van der Laan ontworpen kloosterkerk. Fr Lambertus gaf ons hierbij uitleg.

Bij het ontwerp van de kerk is van der Laan uitgegaan van het door hem hierbij gehanteerde “plastische getal.”  Het meubilair in de kerk en de toepassing van de kleuren zijn eveneens volgens zijn ontwerp.

Hierdoor is een ruimte ontstaan die rust uitstraalt en waarbij in afwijking met de kerken die we gewend zijn, het kruis centraal staat.

Hierna mochten we de “Noon” , een van de dagelijkse getijden, bijwonen. Verdeeld over de week worden de 150 psalmen gezongen in het originele Latijn.

We kregen de geschiedenis van de orde te horen en de historie van het klooster. Ook kwam de dagindeling in het klooster ter sprake die bestaat uit “bidden en werken” en hoe moeilijk het is om het onderhoud van het complex te financieren, al heeft het klooster een eigen beeldhouwer en boekbinderij, maar vooral vanwege een afnemend aantal broeders. In de voorgaande week hadden de broeders een medebroeder begraven en er zijn tegenwoordig weinig nieuwe roepingen.

Ook bezochten we de sacristie om de door Dom van der Laan ontworpen kazuifels en toebehoren te bewonderen. We kwamen in de crypte waar de dagelijkse missen gelezen worden en waar de schenkers begraven zijn die de bouw van de kloosterkerk mogelijk maakten.

In een der torenkamers had Fr. Lambertus een kleine tentoonstelling gemaakt waaronder de foto’s van de architecten Böhm en Weber, de ontwerpers van het klooster.

Na afscheid genomen te hebben van Fr. Lambertus, waarbij veel van zijn vroegere bekenden nog even herinneringen konden ophalen, bracht de bus ons naar Holset.

Daar werden we in de “Oude Herberg” getrakteerd op koffie met een broodje en vlaai.

Ondertussen werd er natuurlijk nagepraat of konden de laatste nieuwtjes uitwisselen.

Sommigen maakten van de gelegenheid gebruik om nog even de omgeving te verkennen.

Het mooie tegenover de herberg gelegen kerkje trok veel kijkers.

Te snel brak het tijdstip aan dat we ons weer bij de bus moesten melden.

Na de geslaagde excursie waren we weer op tijd terug in Nederweert, zodat de meeste leden voor de bui droog thuis konden komen.

Eén gedachte over “ Bezoek abdij St. Benedictusberg te Mamelis.