De Weerterkermis in het verleden.

“De Weerter kermis in het verleden”

Op deze avond presenteerde de heer Ramakers (een Weertenaar) zijn DVD over de historie van de Weerter kermis. Dit is de vierde door hem uitgebrachte DVD uit de serie “Weert zoals het was.”

Lezing door de heer Math Ramakers op 10 januari 2012

Tekst : L. Vossen-Creemers, foto: /T. Geuns

Kortom een geslaagde avond voor de 73 bezoekers.

We zagen nostalgische beelden van grote en kleine kermisattracties waaronder de ondertussen verdwenen spiegeldancing, “zwokke” en stoomcarrousel.

De advertenties van nog bekende families die nog altijd de kermissen met hun attracties bezoeken en hoe zij destijds hun attractie in de beleefde belangstelling van de bezoekers aanprezen. Of de advertenties van de vele caféhouders die de kermisgangers uitnodigden hun etablissement te bezoeken en waarvan velen ondertussen uit het straatbeeld zijn verdwenen. Hoe de vele zalen de danslustigen trachtten te lokken met dansorkesten zoals D’n Dent, Heikrekels en de Vrolijke Golf en heel speciaal de Selvera’s.

Tot slot waren er ook nog beelden van de ondertussen verdwenen Biestkermis.

Via oude foto’s, films en krantenadvertenties wordt een beeld opgeroepen van de kermis zoals die vroeger was. Een kermis ook door de omringende dorpen druk bezocht dus ook door de Nederweertenaren. Meestal was dit gekoppeld aan familiebezoeken waar op vlaai getrakteerd werd. Het riep dus bij de bezoekers aan deze avond een beeld van herkenning op.

Na afloop werd de heer Ramakers door de voorzitter bedankt, ondertussen de presentatie aanvullend met feiten zoals de dorpsdokters die zich op de kermis voorbereidden door voldoende hechtdraad in te slaan nodig omdat de “kniêp” nogal eens gebruikt werd na een uit de hand gelopen cafébezoek en ondertussen weten we ook wat een “kermisoog” is.

Eén gedachte over “ De Weerterkermis in het verleden.