Oprichting en zegening van een herinneringskruis

Op de snikhete zondag 19 augustus 2012 vond onder grote belangstelling de onthulling en zegening plaats van een kruis ter ere van Maria van Altijddurende Bijstand. Op de hoek van de Mgr. Kreijelmansstraat en de Moesemanstraat werd een kruis opgericht op de fundamenten van de oude “Sträötjeskapel” die in 1964 werd afgebroken.  Daarmee werd een oude belofte ingevuld om na de sloop van de kapel ter plekke of in de nabijheid een gedenkteken ter herinnering aan die kapel te plaatsen.

Vooraf werd in de St. Lambertuskerk gesproken over het hoe en waarom van de totstandkoming van dit herinneringskruis. Frater Lambertus Moonen uit de benedictijnerabdij Sint Benedictusberg te Mamelis bij Vaals nam het initiatief. Zijn broer en schoonzus Bèr en Toos Moonen-van Deursen faciliteerden de realisering van het kruis om daarmee uiting te geven aan hun dankbaarheid voor een gelukkig 50 jarig huwelijk.

De vrijwilligers van Eynderhoof  ontwierpen, maakten en plaatsten het kruis.

Pastoor Schuffelers legde uit waarom het kruis met de afbeelding van Maria en Kind past binnen het evangelie en Mgr. Schnackers, vicaris generaal van ons Bisdom, beklemtoonde de diepere religieuze betekenis van de Maria-verering voor ons dagelijks leven. De Zangvereniging Laar luisterde de bijeenkomst en plechtigheid op met Marialiederen. Daarna werd onder leiding van de Venerabele Broederschap van de Miraculeuse Onse Lieve Vrouw tot Weert in processie getrokken naar de plek waar het kruis is geplaatst.

Na de onthulling door Bèr en Toos Moonen werd het kruis en de zorg ervoor overgedragen aan de Heemkundevereniging Nederweert. De zegening van het kruis werd verricht door Mgr. Schnackers bijgestaan door pastoor Schuffelers.

Nederweert is een fraai monument rijker, dat wortelt in de katholieke traditie, ontworpen en gemaakt is door eigen mensen en geplaatst is op een historische plek. De religieuze impact zal van persoon tot persoon verschillen, maar wij kunnen er allemaal trots op zijn.

Dank aan Eynderhoof en aan iedereen die bij heeft gedragen aan de oprichting van dit kruis.

Tekst : H. Jansen, foto’s: T. Geuns, S. Vossen