Limburg Museum Venlo

Limburg Museum te Venlo.
Excursie Heemkundevereniging 14 september 2014.
Met stralend weer gingen bijna 40 leden van de Heemkundevereniging zondag 14 september 2014 op pad voor de jaarlijkse excursie. Het doel was dit maal het Limburg Museum te Venlo. Dit provinciaal museum zit sinds het jaar 2000 in een nieuw gebouw in Venlo tegenover het station. Dus voor diegenen die dit nog een keer willen bezoeken gemakkelijk bereikbaar.
Het Limburg museum is een dynamisch museum dat de geschiedenis van Limburg vertelt in al zijn facetten. Het kan zich de laatste jaren in een toenemende belangstelling verheugen. Het is een dynamisch museum doordat het jaarlijks wisselende tentoonstellingen maakt over bepaalde delen van de geschiedenis van Limburg. Momenteel was er wisseltentoonstelling de “Dino Experience”.
Door ons werden twee vaste presentaties bezocht o.l.v een gids namelijk “Limburg ontstaat steeds opnieuw” en “ van neanderthaler tot stedeling”.
Van neanderthalis tot stedeling.
Grote maquettes geven een beeld van een tijdmoment. Bij de ene maquette zie je een kamp van vroege Neanderthalers en op een andere plaats zie je de bouw van een Romeinse brug.
Daarnaast wordt de oudste geschiedenis van Limburg en omgeving op een meer traditionele wijze, chronologisch gepresenteerd in drie afdelingen: Prehistorie, Romeinse tijd en Middeleeuwen. De voorwerpen, reconstructies, maquettes, kaarten, video’s en wat al niet, verbinden je met de ervaringen die je bij de maquettes hebt opgedaan.
Vervolgens kun je rijke collectie bewonderen die te vinden is in laatjes, draaikasten en onverwacht kantelende meubels. Wat te denken van bijna alle vuistbijlen uit Limburg, alle typen vuursteen pijlspitsen, Romeins terra sigillata, glazen bekers en wapens? Er waren ook vondsten uit omgeving Nederweert te zien.

Limburg ontstaat steeds opnieuw.
In de geheel nieuwe vaste presentatie Limburg ontstaat… steeds opnieuw komen twee onderwerpen aan bod: de geschiedenis van Limburg vanaf 1794 tot nu en de Limburgse identiteit. In de zaal Limburg ontstaat… steeds opnieuw wordt teruggekeken op dik tweehonderd jaar geschiedenis. Maar met een frisse en verrassende blik. Limburg was een lappendeken van kleine gebiedjes dat tot een geheel werd “gemaakt” aan de vergadertafels. Ook de naam is “geleend” van een klein Hertogdom gelegen ten zuiden van Maastricht omdat koning Willem 1 dit een mooie naam vond.
Na de gebruikelijke koffie met vlaai werd de film “Dit dorp …..” vertoond. Het geeft een tijdsbeeld van een dorp in Limburg ( Sevenum) in de dertiger jaren. Voor velen was dit een aaneenschakeling van zeer herkenbare beelden.
Daarna was er nog de mogelijkheid om op eigen gelegenheid door het museum te wandelen, waar volop gebruik van werd gemaakt. Al met al een zeer geslaagde excursie. Op de terugweg werd al weer gesproken over de excursie september 2015.

Eén gedachte over “ Limburg Museum Venlo