Excursie naar Baseliek en Heemkundemuseum St Odilienberg op za 18 mei 2019

Baseliek met rechts het streekmuseum

Met een nagenoeg volle bus en uitstekend weer maakte we op zaterdagmiddag 18 mei 2019 een excursie naar St Odilienberg waar we een bezoek brachten aan het Streekmuseum van de heemkundevereniging Roerstreek, de O.L.Vrouwekapel en de Baseliek.

Volgens overlevering is in de 6e eeuw door 3 Angelsaksische priesters, Wiro, Plechelmus en Otgerus op de heuvel naast de Roer een vroegromaanse kerk gesticht. Na vele verbouwingen is het huidige uiterlijk grotendeels tot stand gekomen tussen 1860 en 1863, volgens plannen van de bekende Cuypers uit Roermond. Na de oorlog is een restauratie uitgevoerd onder leiding van Alphons Boosten. In de kerk herinneren nu een aantal onderdelen aan de vroege geschiedenis. In 1954 heeft de bekende Roermondse glazenier Joep Nicolas nieuwe glas-in-loodramen vervaardigd. In 1957 is de kerk tot Basiliek verheven door Pau

in de baseliek

s Pius XII.

Verbonden aan de kerk ligt links naast de kerk de Priorij Thabor, waar de Kanunnikessen van het Heilig Hart sinds 1480 hun klooster hebben. In 1099, na de inname door Godfried van Bouillon van Jerusalem, richtte hij een Kanunnikenkapittel op ter bescherming van het Heilig Graf en om erediensten te verzorgen. In 1276 werd in Spanje een vrouwelijke tak opgericht, en al in 1480 kwamen de Kanunnikessen naar de huidige locatie.
Naast de kerk rechts, staat de O.L. Vrouwekapel uit 11e eeuw, waaraan door het behoud van haar oorspronkelijk karakter cultuurhistorisch nog grotere waarde wordt gehecht. Deze kerk is gebouwd als parochiekerk en deed als zodanig tot 1680 dienst. De georiënteerde kapel is een eenbeukig rechthoekig gebouw met een vierkante oostelijke aanbouw in mergelsteen. Het is in de noordgevel opgetrokken in keien en blokken Kunradersteen met een dichtgemetselde arcade bestaande uit drie rondbogen op vierkante pijlers, de rest van het gebouw is in baksteen opgetrokken. De vensters zijn rondboogvensters.

Aan de voet van de berg bevindt zich het Streekmuseum Roerstreek, gerund door de Heemkundevereniging Roerstreek. Hier bevindt zich een mooie collectie voorwerpen, die de archeologische, biologische en cultuurhistorische rijkdom van het Roerdal laten zien. De tentoonstelling bestrijkt de prehistorie tot en met de bezetting en bevrijding tijdens de 2e WO.

Baseliek met rechts de kapel, schilderij uit 1858
De O.L.Vrouwekapel